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    강좌소개
    수업내용

    동아시아 불교, 특히 한국불교의 중추적인 역할을 맡아 온 화엄사상의 전체적인 개요를 살펴본다.

    This course takes an overview of Hwaeom (Flower Garland) thought, which has played a pivotal role in East Asian Buddhism, especially Korean Buddhism.


    학습목표
    • 동아시아불교의 특성을 이해할 수 있다. 
    • 『화엄경』의 대강을 이해할 수 있다. 
    • 동아시아에서 형성된 화엄사상의 기초를 이해할 수 있다.
    • Learn about the characteristics of East Asian Buddhism.
    •  Gain an overall picture of The Flower Garland Sutra.
    • Explore the foundations of Hwaeom (Flower Garland) thought in East Asia.


    주차별 강의주제

    주차

    주제

    차시

    차시명



    1



    화엄이란?

    What is Hwaeom?


    1-1

    강의 개요와 ‘화엄’의 의미 

    Lecture Outline and the Meaning of "Hwaeom" (Flower Garland)

    1-2

    대승불교와 대승경전 

    Mahayana Buddhism and Mahayana sutras

    1-3

    화엄부 경전 개요[1] 

    The Contents of the Flower Garland Sūtras, part 1

    1-4

    화엄부 경전 개요[2] 

    The Contents of the Flower Garland Sūtras, part 2

    1-5

    화엄부 경전 개요[3] 

    The Contents of the Flower Garland Sūtras, part 3



    2



    동아시아의 초기 화엄사상

    Early Hwaeom (Flower Garland) Thought in East Asia


    2-1

    화엄사상 관련 경론의 유통 

    Circulation of Flower Garland Thought-related Sutras

    2-2

    동아시아 화엄사상의 토대 

    Foundations of Flower Garland Thought in East Asia

    2-3

    화엄종의 개창지엄 

    The Opening of the Hwaeom Sect: Zhiyan

    2-4

    화엄종의 전개의상 

    The Development of Hwaeom: Uisang

    2-5

    화엄종의 전개법장 

    Development of the Hwaeom School: Fazang



    3



    신라 화엄사상의 흐름

    Flow of Silla Hwaeom Thought


    3-1

    해동화엄의 초조의상 

    The The First Ancestor of the Haedong Hwaeom: Uisang

    3-2

    해동화엄의 주저일승법계도[1] 

    Haedong Hwaeom Main Writing: ilseung beopgye do 一乘法界圖 (Diagram of the Avataṃsaka Single Vehicle Dharmadhātu)

    3-3

    해동화엄의 주저일승법계도[2] 

    The Main Writing of the Haedong Hwaeom: Ilseung beopgye do 一乘法界圖

    3-4

    신라 시대 ‘의상’ 화엄사상의 계승 

    Succession of Uisang's Hwaeom Thought in the Silla Period

    3-5

    신라 화엄의 또 다른 흐름 

    Another Flow of Silla Hwaeom



    4



    고려・조선 화엄사상의 전통

    Traditions of Goryeo and Joseon Hwaeom Thought


    4-1

    고려 화엄사상의 흐름[1] 

    Flow of Goryeo Hwaeom Thought[1]

    4-2

    고려 화엄사상의 흐름[2]: 균여 

    Flow of Goryeo Hwaeom Thought[2]: Gyunyeo

    4-3

    고려 시대 화엄과 선[1] 

    Hwaeom and Seon (Zen; meditation) in the Goryeo Dynasty [1]

    4-4

    고려 시대 화엄과 선[2]: 지눌과 화엄 

    Hwaeom and Seon (Zen; meditation) in the Goryeo Dynasty [2] Jinul and Hwaeom

    4-5

    조선 화엄사상의 흐름 

    Flow of Joseon Hwaeom Thought



    5



    《대방광불화엄경》의 개요

    Overview of the Main contents of the Daebanggwangbul Hwaeom Gyeong 大方廣佛華嚴經


    5-1

    《대방광불화엄경》의 중심 사상 

    Main Idea of the Daebanggwangbul Hwaeom Gyeong 大方廣佛華嚴經

    5-2

    《화엄경》의 주요 내용 [1]: 12회 

    Main contents of the Daebanggwangbul Hwaeom gyeong[1] - 1st Seminar , 2nd Seminar

    5-3

    《화엄경》의 주요 내용 [2]: 34회 

    Main Contents of the Flower Garland Sutra[2] - 3rd Seminar 4th Seminar

    5-4

    《화엄경》의 주요 내용 [3]: 56회 

    Main Contents of the Hwaeumgyeong [3] - 5th Seminar, 6th Seminar

    5-5

    《화엄경》의 주요 내용 [4]: 789회 

    Main Contents of the Hwaeomgyeong [4] - 7th Seminar, 8th Seminar, and 9th Seminar



    6



    불교와 화엄의 목표・방법・내용

    Buddhism and Hwaeom (Flower Garland) Goals, Methods, and Content


    6-1

    불교의 3축 

    The Three Pillars of Buddhism

    6-2

    불교의 내용무아 

    Mua 無我 (no-self; anattā or anātman)

    6-3

    불교의 내용연기  

    Yeongi 緣起 (dependent arising)

    6-4

    ‘나’의 이해여래장[1] 

    Understanding 'I' Yeoraejang 如來藏 (tathāgatagarbha) [1]

    6-5

    ‘나’의 이해여래장[2] 

    Understanding the 'I' - Yeoraejang 如來藏 (tathāgata-garbha) [2]



    7



    화엄의 ‘나’ 이해

    Understanding the "I" in Hwaeom (Flower Garland) - Overview


    7-1

    화엄의 ‘나’ 이해총론 

    Understanding the "I" in Hwaeom - Overview

    7-2

    법계연기와 여래출현지엄과 의상 

    Beopgye yeongi 法界緣起 (dependent arising from the Dharma-realm) and Yeorae chulhyeon 如來出現 (Manifestation of the Tathāgata): Zhiyan and Uisang.

    7-3

    법계연기와 여래출현법장 

    Beopgye yeongi 法界緣起 (dependent arising from the Dharma-realm) and yeorae chulhyeon 如來出現 (Manifestation of the Tathāgata): Fazang (K. Beopjang) 法藏 (643-712)

    7-4

    법계연기와 여래출현징관과 종밀[1] 

    Beopgye yeongi 法界緣起 (dependent arising from the Dharma-realm) and yeorae chulhyeon 如來出現 (Manifestation of the Tathāgata): Chengguan (K. Jinggwan) and Zongmi (K. Jongmil)[1].

    7-5

    법계연기와 여래출현징관과 종밀[2] 

    Beopgye yeongi 法界緣起 (dependent arising from the Dharma-realm) and Yeorae chulhyeon 如來出現 (Manifestation of the Tathāgata): Chengguan (K. Jinggwan) 澄觀 (738-839) and Zongmi (K. Jongmil) 宗密 (780 - 841) [2].



    8



    화엄의 ‘나’ 이해각론[1]

    Understanding 'I' in Hwaeom (Flower Garland) - Theory[1]


    8-1

    삼성동이설[1] 

    Samseong dongi seol 三性同異說 [1]

    8-2

    삼성동이설[2] 

    Samseong dongi seol 三性同異說 [2]

    8-3

    연기인문육의[1] 

    Yeongi inmun yugui beop 緣起因門六義法 (the theory of six meanings about cause of conditioned arising) [1]

    8-4

    연기인문육의[2] 

    Yeongi inmun yugui beop 緣起因門六義法 (the theory of six meanings about cause of conditioned arising) [2]

    8-5

    화엄의 교상판석 

    Hwaeom's Gyosangpanseok 敎相判釋 (Classification of Buddha's teaching)



    9



    화엄의 ‘나’ 이해각론[2]

    Understanding 'I' in Hwaeom (Flower Garland) - Theory[2]


    9-1

    육상원융설[1] 

    Yuksang Weonyung seol 六相圓融說 (the theory of Complete unobstructed interpenetration of six marks or attributes) [1]

    9-2

    육상원융설[2] 

    Yuksang Weonyung seol 六相圓融說 (the theory of Complete unobstructed interpenetration of six marks or attributes) [2]

    9-3

    육상원융설[3] 

    Yuksang Weonyung seol 六相圓融說 (the theory of Complete unobstructed interpenetration of six marks or attributes) [3]

    9-4

    십현연기설[1] 

    Sip hyeon yeongi seol 十玄緣起說 (theory of the ten mysterious aspects of dependent arising) [1]

    9-5

    십현연기설[2] 

    Sip hyeon yeongi seol 十玄緣起說 (theory of the ten mysterious aspects of dependent arising) [2]



    10



    지금여기서 여래로 살기

    Living as a Buddha (Yeorae 如來, Tathāgata) Here and Now


    10-1

    여래장의 수행[1] 

    Practice of Yeoraejang 如來藏 (Tathāgata-garbha)[1]

    10-2

    여래장의 수행[2] 

    Practice of Yeoraejang 如來藏 (Tathāgata-garbha)[2]

    10-3

    여래출현의 수행[1] 

    Practice of Yeorae chulhyeon 如來出現 (Manifestation of the Tathāgata)[1]

    10-4

    여래출현의 수행[2] 

    Practice of Yeorae chulhyeon 如來出現 (Manifestation of the Tathāgata)[2]

    10-5

    여래출현의 수행[3] 

    Practice of Yeorae chulhyeon 如來出現 (Manifestation of the Tathāgata)[3]


    이수/평가 정보
    총점 60점 이상 이수증 발급
    평가방법: 퀴즈 100% 

    미리보기
    강좌운영진
    • 박보람

      충북대학교 인문대학 철학과 부교수

      동국대학교 불교학 박사 

      북조선의 지눌 연구 동향과 그 의미.한국철학회.(2023.11.)
      의상(義相)이이상즉설(理理相卽說)논의의 비판적 고찰.불교학보(2022.11.)
      계승과 변용의 관점에서 파악한 의상의 단혹론 - 『십지경』'非初非中後'게송 해석을 중심으로-.동양철학연구.(2022.02.)외

    • K학술확산연구소 K-MOOC운영 담당자

      동국대학교 K학술확산연구소 K-MOOC 운영담당자

      k-buddhism@dgu.ac.kr

      02-6713-5178

    분야 인문 (인문과학)

    난이도 -

    운영기관 동국대학교 K학술확산연구소

    이수증 발급

    주차 10 주

    학습인정시간 15시간 00분 (14시간 09분)

    수강신청기간 24.06.05 ~ 24.12.31

    강좌운영기간 24.06.05 ~ 24.12.31

    전화번호 02-6713-5178

    자막언어 한국어 외 2건

    강좌언어 한국어(ko)

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