본문 바로가기

배우고 싶은 강좌를 찾아보세요.

추천 강좌

    다국어 설정

    강좌소개
    수업내용(Summary)

    해방 이후부터 현재에 이르는 한국의 대학교육 확대 과정을 역사적, 경제학적 관점에서 학습한다. 이를 위하여 한국 대학 진학률의 시간에 따른 변천과 국제 비교에 따른 특성을 살펴보고, 대학 진학률의 급격한 상승이 노동시장과 사회에 미친 영향을 실증적으로 살펴보며, 인적자본이론과 신호이론을 통해 대학 진학의 동기와 결과를 심층적으로 탐구한다. 이 과정에서 수강생들은 한국 고등교육의 역사를 다양한 영역 간 상호작용 속에서 이해하고, 미래의 고등교육 발전과 정책 방향에 대한 시사점을 얻을 수 있을 것이다.


    In this course, students learn, from a historical and economic perspective, the process of expanding university education in Korea from the time of liberation to the present. To this end, we examine the changes in the Korean university enrollment rate over time and the characteristics of international comparisons, empirically examine the impact of the rapid increase in the university enrollment rate on the labor market and society, and explore the motives and consequences of entering universities in depth through human capital theory and signal theory. In this process, students will be able to understand the history of higher education in Korea in various interactions between various fields and obtain implications for future higher education development and policy directions.


    - 교재(Textbook): 『학력 프리미엄』(김태훈, 2023, 해남)

    학습목표(Course Objective)
    1. 한국에서 대학 진학률의 변천을 데이터를 통해 살펴보고 국제적인 비교를 통해 한국의 특수성을 이해한다(Students examine the changes in college entrance rates in Korea through data and understand Korea's uniqueness through international comparison).
    2. 한국에서 대학 진학률의 변화에 중요한 영향을 미친 주요 정책과 역사적 사건을 살펴본다. 특히 대학 입학정원 정책이 대학 진학률의 결정에 미친 영향을 이해한다(Students examine key policies and historical events that have had a significant impact on changes in college entrance rates in Korea. In particular, they understand the impact of university admission quota policies on the determination of university entrance rates). 
    3. 인적자본이론과 신호이론을 통해 대학 진학의 동기 및 결과를 이해한다(Students understand the motivation and consequences of going to college through human capital theory and signaling theory). 
    4. 경제학에서의 실증분석 방법을 이해하고 대학 교육의 영향에 대한 주요 선행연구의 결과들을 파악한다(Students understand empirical analysis methods in economics and identify the results of major previous studies on the impact of college education). 

    운영일정(Schedule)

    - 개강(Open): 2024년 10월 21일 (Oct. 21. 2024.)

    - 종강(Close): 2024년 12월 31일 (Dec. 31. 2024.)

    - 운영 방식(Type): 상시형 강좌(Certificate of completion can be issued at any time after meeting the criteria)

    이수 기준(Completion Criteria)

    - 평가 기준(Evaluation): 중간퀴즈(Midterm Exam) 50%, 기말시험(Final Exam) 50%

    - 이수 기준(Completion): 총점 60점 이상 획득 후 설문조사 응답 시 이수증 발급 (Achieve more than 60% in total, and take part in the survey)

        * 토론, 보고서 및 설문조사 답변은 성적에 반영되지 않습니다(Debates, Reports, and Survey responses are not considered for your score).

    문의처(Contact)

    - 강의실 내 Q&A 게시판 (the online Q&A board)

    - 이메일(E-mail): kekasnu@gmail.com

    수업계획서

    주차(Weeks)

    주차명(Titles)

    1

    한국의 고등교육 개관

    (Overview of Higher Education in South Korea)

    2

    개화기부터 1960년까지의 고등교육

    (Higher Education from The Time of Enlightenment to 1960)

    3

    1960~1970년대의 고등교육

    (Higher Education in the 1960s and 1970s)

    4

    1980년대의 고등교육

    (Higher Education in the 1980s)

    5

    1990년대의 고등교육

    (Higher Education in the 1990s)

    6

    2000년대의 고등교육

    (Higher Education in the 2000s)

    중간 퀴즈(객관식 문항) / Mid-term Exam (multiple choice questions)

    7

    인적자본론

    (Human Capital Theory)

    8

    데이터를 이용한 분석 방법

    (Data Analytical Methods)

    9

    대학 교육의 금전적 수익

    (The Monetary Return on a College Education)

    10

    대학 교육의 사회적 수익과 비금전적 수익

    (The Social and Non-monetary Returns of a College Education)

    11

    대학 교육과 임금구조

    (College Education and Wage Structure)

    12

    학력별 임금 격차/학령인구 감소와 대학

    (Decline in Wage Gap by Education Level 

    / School-age Population and Universities )

    기말 시험(객관식 문항) / Final Exam (multiple choice questions)



    미리보기
    강좌운영진
    • 김태훈 교수

      Prof. Taehoon Kim

      1. 소속(Affiliation): 경희대학교 경제학과 부교수 (Department of Economics, Kyung Hee University)

      2. 최종 학력(Education): University of Wisconsin-Madison 졸업(경제학박사)

      3. 대표 연구(Selected Publications)

      "Age culture, school-entry cutoff, and the choices of birth month and school-entry timing in South Korea", Journal of Demographic Economics 87(1), 2021; "The effects of changes in kindergarten entry age policies on educational achievement", Economics of education review 50, 2016. 외 다수

    • 박종령 조교

      Jongryong Park

      강의 조교(Assistant)

      소속(Affiliation): 서울대학교 경제학부 박사과정 (Department of Economics, Seoul National University)

      학력(Education): 서울대학교 경제학부 졸업(학사, 석사) (MA and BA, Economics, Seoul National University)

      연락처(Contact): kekasnu@gmail.com


    기타·문의처
    kekasnu@gmail.com

    분야 사회 (경영 · 경제)

    난이도 전공기초

    운영기관 서울대학교 한국경제와 K학술확산연구센터

    이수증 발급

    주차 14 주

    학습인정시간 32시간 00분 (12시간 14분)

    수강신청기간 24.10.21 ~ 24.12.31

    강좌운영기간 24.10.21 ~ 24.12.31

    전화번호 02-880-2133

    자막언어 한국어 외 2건

    강좌언어 한국어(ko)

    추천강좌
    같은기관강좌