주차 | 주제 | 차시 | 차시명 |
1 | 한국불교와 한국유교의 특징 Characteristics of Korean Buddhism and Korean Confucianism
| 1-1 | 한국불교와 한국유교의 핵심 Keys to Korean Buddhism and Confucianism |
1-2 | 한국불교와 한국유교의 보편성과 특수성 Universality and Specificity of Korean Buddhism and Korean Confucianism |
1-3 | 한국학으로서 불교와 유교의 심학적 특색 The Study of the Mind: The Common Feature of Korean Buddhism and Confucianism as Korean Studies |
1-4 | 심성론과 성정(性情)의 문제 Theories of the Nature of the Mind and the Issue of the Nature and the Feelings |
1-5 | 한국학에서 다루는 정(情)의 문제 The Issue of Chŏng (Feelings) in Korean Studies |
2 | 불교와 유교가 말하는 중(中)
The Concept of ‘Middle’ of Buddhism and Confucianism
| 2-1 | 불교와 유교의 공통핵심 중(中) ‘Middle’ : Common Core of Buddhism and Confucianism |
2-2 | 유교의 중(中) 'Middle' of Confucianism |
2-3 | 유교에서 말하는 중(中)과 화(和) Equilibrium and Harmony in Confucianism |
2-4 | 유교 중용의 중화(中和)를 불교적으로 해석 Buddhist Interpretaton of Equilibrium and Harmony of the “Doctrine of the Mean” |
2-5 | 유교의 중용과 불교의 기신론으로 회통 Conciliation Through the "Doctrine of the Mean" of Confucianism and ''Mahyana Awakening of Faith" of Buddhism |
3 | 불교의 중도(中道)
The Middle Path in Buddhism
| 3-1 | 붓다 깨달음의 핵심으로서의 중도(中道) The Middle Path as the Core of Buddha’s Enlightenment |
3-2 | 용수보살의 <중론>에서 말하는 팔불중도 The Eightfold Negation in Nāgārjuna's “Root Verses on the Middle Way” |
3-3 | 열반경과 반야심경의 중도 The Middle Path in “the Nirvana Sutra” and “the Heart Sutra” |
3-4 | 진공묘유와 쌍차쌍조로 설명되는 중도 The Middle Path in Buddhism, described as ‘True Emptiness and Marvelous Existence’ and ‘Neither-nor Both-and’ |
3-5 | <<유마경>>에서의 불이법문과 중도 The Dharma-Gate of Non-Duality in “the Vimalakirti Sutra” and the Middle Path |
4 | 한국불교와 한국유교의 결론적 특징 The Conclusive Characteristics of Korean Buddhism and Confucianism
| 4-1 | 한국불교와 한국유교의 공통된 특징은 무엇인가? What are the Common Features of Korean Buddhism and Confucianism? |
4-2 | 육당 최남선의 관점: 인도불교는 서론, 중국불교는 각론, 한국불교는 결론 Perspective of Yuktang Ch'oenamsŏn: Indian Buddhism with an Introductory Characteristic, Chinese Buddhism with a Main Body Characteristic, and Korean Buddhism with a Conclusive Characterisitic |
4-3 | 결론적 유교: 퇴계와 율곡이 보여주는 결론적 특징 The Conclusive Confucianism: The conclusive characteristics demonstrated by T’oegye and Yulgok. |
4-4 | 원효와 율곡은 ‘요(要)’, 퇴계와 의상은 ‘도(圖)’로 정리하고 요약하는 특징 Wŏnhyo and Yulgok use the styles of 'Essentials,' T'oegye and Ŭisang use ‘diagrams’ for summary |
4-5 | 결론적 불교와 결론적 유교는 한국학의 공통적 특징을 형성 The conclusive Buddhism and Confucianism form the common characteristics of Korean studies. |
5 | 한국불교의 고승들 Eminent Monks of Korean Buddhism
| 5-1 | 원효의 핵심사상은 일심, 화회, 무애사상이다. The Core Philosophy of Wŏnhyo includes One-mind, Conciliation of Diverse Opinions, and Non-attachment. |
5-2 | 원효 깨달음의 내용과 의미 The Content and Meaning of Wŏnhyo's Enlightenment |
5-3 | 원효의 화쟁과 무애 The Essence of Ŭisang's philosophy is in the practical Huayan, emphasizing Origination-by-Nature. |
5-4 | 의상의 화엄일승법계도의 내용과 의미 The Content and Meaning of Ŭisang's "the Diagram of the Dharmadhatu of the One Vehicle of the Huayan" |
5-5 | 원효와 의상을 통해 본 한국불교의 핵심사상 The Core Ideas of Korean Buddhism through Wŏnhyo and Ŭisang |
6 | 한국유교의 대사상가들 Great Korean Confucian Thinkers
| 6-1 | 퇴계 이황은 어떤 사람인가? Who Was T’oegye Yi Hwang? |
6-2 | 퇴계의 성학십도의 의미 The Significance of T’oegye’s “Ten Diagrams of Confucian Philosophy” |
6-3 | 퇴계의 성학십도의 구조와 경(敬)사상 The Structure and Philosophy of T’oegye’s “Ten Diagrams of Confucian Philosophy” and His Philosophy of ‘Kyŏng’ |
6-4 | 율곡은 어떤 사람인가? Who was Yulgok Yi I? |
6-5 | 율곡의 성학집요의 특징과 구조 The Characteristics and Structure of Yulgok’s “Essentials of the Sage's Learning” |
7 | 한국불교의 대표논쟁인 돈점논쟁의 이해 Understanding the Sudden-Gradual Dispute: an Iconic Debate in Korean Buddhism
| 7-1 | 돈점논쟁의 개요 An Overview of the Debate |
7-2 | 보조국사의 돈오점수론이란? The Doctrine of Pojo Chinul - ’Sudden-Enlightenment-Followed-By-Gradual-Culativation’ |
7-3 | 돈오점수론의 핵심과 의미 The Core and Meaning of Chinul’s Doctrine |
7-4 | 성철선사의 돈오돈수론이란? The Doctrine of T'oeong Sŏngchŏl (Sudden-Enlightenment-And-Sudden-Cultivation) |
7-5 | 돈오돈수론의 핵심과 의미 The Core and Meaning of Sŏngchŏl’s Doctrine |
8 | 한국유교의 대표논쟁인 사단칠정논쟁과 호락논쟁의 이해 Understanding of Korea's Representative Confucian disputes: 'The Debate of Four Beginnings and Seven Sentiments' and 'The Horak Debate'
| 8-1 | 조선의 사단칠정논쟁의 개관 An Overview of the Four Beginnings and Seven Sentiments Debate in the Chosŏn Dynasty |
8-2 | 사단칠정논쟁의 핵심 The Main Issue of the Debate of Four Beginnings and Seven Sentiments |
8-3 | 호락논쟁의 개관 An Overview of the Horak Debate |
8-4 | 호락논쟁의 핵심 The Main Issue of the Horak Debate |
8-5 | 조선 유교의 대표적인 논쟁을 통해 한국적 특징을 추출 Extracting Korean Characteristics through Representative Debates of Korean Confucianism |
9 | 한국불교의 문화와 특징 Korean Buddhist Culture and its Characteristics
| 9-1 | 한국 불교 문화 개관 An Overview of Korean Buddhist Culture |
9-2 | 한국불교의 대표적 문화재(1) Representative Cultural Assets of Korean Buddhism (1) |
9-3 | 한국불교의 대표적 문화재(2) Representative Cultural Assets of Korean Buddhism (2) |
9-4 | 한국불교의 대표적 문화재(3) Representative Cultural Assets of Korean Buddhism (3) |
9-5 | 불교문화재를 통해 본 한국불교의 특질 Features of Korean Buddhism through Buddhist Cultural Assets |
10 | 한국유교의 문화와 특징 Korean Confucian Culture and its Characteristics
| 10-1 | 한국 유교 문화 개관 An Overview of Korean Confucian Culture |
10-2 | 한국유교의 대표적 문화재(1) Representative Cultural Assets of Korean Confucianism (1) |
10-3 | 한국유교의 대표적 문화재(2) Representative Cultural Assets of Korean Confucianism (2) |
10-4 | 한국유교의 대표적 문화재(3) Representative Cultural Assets of Korean Confucianism (3) |
10-5 | 유교문화재를 통해 본 한국유교의 특질 Features of Korean Confucianism through Confucian Cultural Assets |