-
Korea and International Relations 종료(청강) 이수증
-
Korea and International Relations
참여기관 목록
강좌소개
강좌 소개
홍보/예시 영상
강좌 운영 계획
주차 | 주차명 (주제) | 주차별 학습 목표 | 차시 | 차시명 |
학습내용 | ||||
1 | State of Anarchy: State ofWar | This section helps the students understandthe essence of international affairs, how they operate and on whatprinciples. | 1-1 | Definitions of InternationalRelations |
1-2 | Definition of Anarchy | |||
1-3 | Anarchy by Kenneth Waltz | |||
1-4 | Principles of Anarchy | |||
1-5 | Realism | |||
1-6 | Three assumptions ofRealism | |||
2 | Escape from Anarchy | This section helps the students think how toget out of the state of anarchy and/or mitigateanachy. | 2-1 | Harmony of Interest School Claims byEconomists |
2-2 | Claims by Socialists andLiberals | |||
2-3 | Critiques of Harmony of InterestSchool | |||
2-4 | World Government School | |||
2-5 | Mitigation of Anarchy | |||
2-6 | Critiques | |||
3 | Actors of IR | This section helps the students understandthe essential concepts and theory of internationalrelations. | 3-1 | Actors of InternationalRelations |
3-2 | Concept of Power | |||
3-3 | Balance of Power:Definition | |||
3-4 | How Balance is Made? | |||
3-5 | Usage of Balance of Power | |||
3-6 | Critiques of Balance ofPower | |||
4 | Theories of Integration | This section helps the students understandand think about how achieve integrations, including South-NorthKorean peaceful unification | 4-1 | Definition of Integration |
4-2 | Conditions for PeacefulIntegration | |||
4-3 | Functionalism | |||
4-4 | Neo-functionalism | |||
4-5 | Federalism: assumptions | |||
4-6 | Federalism: two approaches | |||
5 | Game Theories | This section helps the students understandhow rational choice is made in a competitivesituation. | 5-1 | Definition of Game Theory |
5-2 | Zero-sum Game (ChickenGame) | |||
5-3 | Non Zero-sum Game (Prisoner’sdilemma) | |||
5-4 | Non Zero-sum Game (Rationalchoice) | |||
5-5 | Critiques of Game Theories | |||
5-6 | Critiques by Liberalists | |||
6 | Historical Factor: history ofdivision | This section helps the students understandwhy and how Korea from the begin with was divided into the twoKoreas. | 6-1 | What is Foreign Policy? |
6-2 | The 19th Century Korea and EastAsia | |||
6-3 | Colonization and WWII | |||
6-4 | Establishment of the ROK | |||
6-5 | The Korean War, 1950-1953 | |||
6-6 | The ROK-US Alliance (1953 -) | |||
7 | Korean Foreign Policy:Factors | This section helps the students understandthe external factors that to a large extent condition Koreanforeign policy making. | 7-1 | Two Koreas in East Asia |
7-2 | Geography: Interests ofNeighbors | |||
7-3 | Ideology: Anti-Communism | |||
7-4 | The ROK-US Alliance | |||
7-5 | North Korean Factor | |||
7-6 | Economic Factor | |||
8 | Korean Foreign Policy :Issues | This section helps the students understandthe two foreign policy issues of the Republic of Korea and relatedstrategies and policies. | 8-1 | Alliance with the US |
8-2 | New Concept of Security | |||
8-3 | Current Issues with the US | |||
8-4 | Policies of EconomicDevelopment | |||
8-5 | Strategy and TargetIndustries | |||
8-6 | Problems of Trade | |||
9 | Unification | This section helps the students understandwhy the two Korean relations have been deadlocked and how hard itis to reach an agreement with Pyongyang. | 9-1 | Fluctuation of Tensions |
9-2 | Pyongyang’s Nuclear Acrobat | |||
9-3 | Kim Jong-Un and UNSanctions | |||
9-4 | Strategy of Unification | |||
9-5 | Unification Cost | |||
9-6 | North Korean Refugees | |||
10 | Middle-Power Diplomacy | This section helps the students understand anew trend of Seoul’s middle power diplomacy particularly on Humansecurity areas. Seoul can bridge between strong powers and lesserpowers. | 10-1 | Theories of Middle-Power |
10-2 | New Leadership is Needed | |||
10-3 | Scholars’ Arguments | |||
10-4 | Korea as a Middle-Power | |||
10-5 | Official Development Aid | |||
10-6 | Soft-Power diplomacy |
강좌운영팀 소개
교수자
- 김의곤 교수
- · 소속 : 인하대학교 정치외교학과 명예교수
- · 학력 :
- - 뉴욕주립대학교 올버니캠퍼스 대학원 국제정치 박사
- · 연구분야 : 국제정치
강좌지원팀
- 박지현 TA
- · 소속 : 인하대학교 일반대학원 정치외교학과
- · 학력 : 인하대학교 정치외교학 전공
- · E-mail: vanessa9874@naver.com
강좌 수강 정보
이수/평가정보
과제명 | 토론 | 총점 |
빈영비율 | 100% | 100% |
강좌 수준 및 선수요건
이 강좌는 유익한 내용이 다수 포함되어 있습니다.
교재 및 참고문헌
별도의 참고 교재는 없습니다. 학습자료가 제공됩니다.
자주 묻는 질문
강좌 교재가 따로 있나요?
없습니다.
추천강좌
-
기술융합시대의 라이프 트렌드 진행중 이수증기술융합시대의 라이프 트렌드
이은화 외 5 명
신라대학교
2024.12.23 ~ 2025.02.14-
운영기관
운영기관 신라대학교
-
주차
주차 7 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 9시간 00분 (05시간 17분)
-
운영기관
-
세계문화자원을 활용한 예술관광 진행중 이수증세계문화자원을 활용한 예술관광
이은수
광주대학교
2024.11.11 ~ 2025.02.23-
운영기관
운영기관 광주대학교
-
주차
주차 15 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 13시간 00분 (12시간 56분)
-
운영기관
-
고령사회와 부동산 진행중 이수증고령사회와 부동산
김준형
명지대학교
2024.11.11 ~ 2024.12.30-
운영기관
운영기관 명지대학교
-
주차
주차 16 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 30시간 00분 (18시간 29분)
-
운영기관
-
(수어) 위대한 수업4(GREAT MINDS) - 국가는 왜 전쟁을 하는가 진행중 이수증(수어) 위대한 수업4(GREAT MINDS) - 국가는 왜 전쟁을 하는가
존 미어샤이머
EBS
2024.09.30 ~ 2037.12.31위대한_수업 존_미어샤이머-
운영기관
운영기관 EBS
-
주차
주차 1 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 1시간 34분 (01시간 34분)
-
운영기관
-
인성과 선원인권 진행중 이수증인성과 선원인권
최진철 외 1 명
한국해양대학교
2024.11.04 ~ 2025.01.17-
운영기관
운영기관 한국해양대학교
-
주차
주차 15 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 15시간 00분 (12시간 51분)
-
운영기관
-
모두를 위한 사회학 입문 II 종료(청강)모두를 위한 사회학 입문 II
김윤태
고려대학교
2024.10.15 ~ 2024.12.02-
운영기관
운영기관 고려대학교
-
주차
주차 8 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 21시간 14분 (21시간 57분)
-
운영기관
-
정서와 행동의 심리학 진행중 이수증정서와 행동의 심리학
한소원
서울대학교
2024.10.01 ~ 2025.01.31정서 심리학 인공지능 인간관계 정서공학 인간의_심리 스트레스-
운영기관
운영기관 서울대학교
-
주차
주차 15 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 15시간 43분 (11시간 00분)
-
운영기관
-
한국의 민주주의와 민주화 운동Ⅵ 진행중한국의 민주주의와 민주화 운동Ⅵ
최정기 외 1 명
전남대학교
2024.09.30 ~ 2024.12.29-
운영기관
운영기관 전남대학교
-
주차
주차 6 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 6시간 00분 (03시간 57분)
-
운영기관
-
한국의 민주주의와 민주화 운동Ⅴ 진행중한국의 민주주의와 민주화 운동Ⅴ
최정기 외 1 명
전남대학교
2024.09.30 ~ 2024.12.29-
운영기관
운영기관 전남대학교
-
주차
주차 6 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 6시간 00분 (03시간 41분)
-
운영기관
-
K-콘텐츠 시대를 여는 영상콘텐츠 산업의 이해 진행중 이수증K-콘텐츠 시대를 여는 영상콘텐츠 산업의 이해
이성민
한국방송통신대학교
2024.09.23 ~ 2024.12.31한국방송통신대학교 방송대 방통대 방송통신대 콘텐츠 영상-
운영기관
운영기관 한국방송통신대학교
-
주차
주차 15 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 19시간 45분 (15시간 41분)
-
운영기관
같은기관강좌
-
구소련에서의 고려인 사회 형성과 발전 진행중 이수증구소련에서의 고려인 사회 형성과 발전
성동기
인하대학교 K학술확산연구소
2023.03.01 ~ 2025.02.28-
운영기관
운영기관 인하대학교 K학술확산연구소
-
주차
주차 10주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 38시간 02분 (13시간 08분)
-
운영기관
-
한국의 의회정치 진행중 이수증한국의 의회정치
최준영
인하대학교 K학술확산연구소
2023.03.01 ~ 2025.02.28-
운영기관
운영기관 인하대학교 K학술확산연구소
-
주차
주차 10주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 32시간 56분 (13시간 50분)
-
운영기관
-
한국의 민주화와 민주주의 진행중 이수증한국의 민주화와 민주주의
고상두
인하대학교 K학술확산연구소
2023.03.01 ~ 2025.02.28-
운영기관
운영기관 인하대학교 K학술확산연구소
-
주차
주차 10주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 40시간 30분 (13시간 43분)
-
운영기관
-
재일동포의 이해 진행중 이수증재일동포의 이해
송석원
인하대학교 K학술확산연구소
2023.03.01 ~ 2025.02.28-
운영기관
운영기관 인하대학교 K학술확산연구소
-
주차
주차 10주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 34시간 00분 (14시간 18분)
-
운영기관
-
한국사회와 정체성 진행중 이수증한국사회와 정체성
김성진
인하대학교 K학술확산연구소
2023.03.01 ~ 2025.02.28-
운영기관
운영기관 인하대학교 K학술확산연구소
-
주차
주차 10주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 36시간 40분 (13시간 45분)
-
운영기관
-
The Making of International Law in Korea 진행중 이수증The Making of International Law in Korea
이석우
인하대학교 K학술확산연구소
2023.03.01 ~ 2025.02.28-
운영기관
운영기관 인하대학교 K학술확산연구소
-
주차
주차 10주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 38시간 30분 (12시간 34분)
-
운영기관
-
한국과 해외동포 진행중 이수증한국과 해외동포
이진영
인하대학교 K학술확산연구소
2023.03.01 ~ 2025.02.28-
운영기관
운영기관 인하대학교 K학술확산연구소
-
주차
주차 10주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 37시간 30분 (13시간 26분)
-
운영기관
-
한국춤을 통한 한국문화 읽기Ⅰ(기원부터 K-POP까지) 진행중 이수증한국춤을 통한 한국문화 읽기Ⅰ(기원부터 K-POP까지)
양민아
인하대학교 K학술확산연구소
2023.03.01 ~ 2025.02.28-
운영기관
운영기관 인하대학교 K학술확산연구소
-
주차
주차 10주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 31시간 54분 (14시간 01분)
-
운영기관
-
한국의 문화외교와 중국 속의 한류 진행중 이수증한국의 문화외교와 중국 속의 한류
장영덕
인하대학교 K학술확산연구소
2023.03.01 ~ 2025.02.28-
운영기관
운영기관 인하대학교 K학술확산연구소
-
주차
주차 10주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 32시간 16분 (13시간 37분)
-
운영기관
-
국내 조선족 사회의 형성과 발전 진행중 이수증국내 조선족 사회의 형성과 발전
이진영
인하대학교 K학술확산연구소
2024.03.01 ~ 2025.02.28-
운영기관
운영기관 인하대학교 K학술확산연구소
-
주차
주차 10주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 13시간 00분 (13시간 38분)
-
운영기관